De sagde med høj røst: Lammet, det slagtede, er værdigt til at få magt og rigdom og visdom og styrke og ære og lov og pris.
Og hver skabning i himlen og på jorden og under jorden og på havet, med alt, hvad de rummer, hørte jeg sige:
Ham, der sidder på tronen, og Lammet,
være pris og ære og lov og magt
i evighedernes evigheder.
Johannes' Åbenbaring 5, 12-14
Her får vi et blik
ind i Himmelen fra Johannes’ Åbenbaring med englene og de frelste, der står for
Guds trone og lovpriser ham og Lammet, der blev slagtet.
Lammet, Jesus Kristus
Lammet er her som mange andre
steder symbol på Jesus Kristus. Det blev først brugt af Johannes Døberen, der
pegede på Jesus og sagde: Se Guds Lam, som bærer verdens synd. Det sagde han
med baggrund i israelitternes påskemåltid, der blev indstiftet ved udfrielsen
af Ægypten. Her skulle de slagte et lam og smøre blodet på dørstolpen for at
dødsenglen skulle gå forbi deres huse, når den gik igennem landet og slog den
førstefødte i hver husstand ihjel. Når israelitterne derefter mindedes det, så
spiste de et påskelam, der blev ofret i templet. Det var så et af mange ofre,
som var befalet i Moseloven.
På baggrund af det blev Jesus
udpeget som Guds Lam, der bar verdens synd, for nu skulle der ikke ofres dyr
mere. Nu skulle han bringe det endegyldige offer, der en gang for alle skulle
forsone os med Gud, give os fri adgang til ham. Mange andre steder i Det Nye
Testamente finder vi, at Jesus omtales som vort påskelam.
Det er i erkendelsen af, at vi er
syndere, der ikke har noget krav på tilgivelse fra Gud, men at han ved sin død,
hvor han blev slagtet en gang for alle som det endelige påskelam, så har han
givet os ret til denne tilgivelse, til at alt hvad der skiller os fra Gud
bliver slettet ud. Troen på det føder sand lovsang.
Den evige lovsang
I versene i dag ser vi, at denne
lovsang varer til evig tid. Mange tænker, om det da ikke er kedeligt, at vi i
evigheden skal stå og synge hele tiden. Men nej, frelsen i Jesus Kristus er så
stor og herlig, at vi også her i tiden kan blive ved at finde nye dybder og
storheder i den. Vi bliver endda aldrig færdige med at erkende det fuldt ud
her, for at blive frelst er det nok at have tillid til det uden at forstå det
fuldt ud.
Men i evigheden får vi lov til at
stadig at se dybere ind i det. Hans frelse er så stor, at vi i evighed kan
blive ved med at takke ham for det, synge ham lovsangen for at være Lammet, der
blev slagtet. Læg da bare mærke til, hvordan de smører tykt på i lovsangen. Det
slagtede lam er værdigt til at få magt og rigdom og visdom og styrke og ære og
lov og pris. Frelsen ved Jesu død er så stor, at der ikke kan smøres for tykt
på, når han skal takkes og have lovsangen, der tilkommer ham.
Hele skabningen lovsynger
Så hører Johannes hver skabning i
himlen og på jorden lovsynge.
Det er jo også hvad vi møder i
Salmernes Bog, som vi tidligere på ugen har læst vers fra. Her møder vi ofte
opfordringer til, at hele skabningen skal lovsynge Gud, himlen og jorden og alt
hvad der er i den. Vi kan ikke selv lovprise Gud nok, men vi får lov til at
tage den herlige skabning, der vidner om hans herlighed og skaberglæde med i lovsangen.
Her i Åbenbaringsbogen får vi at se, at skabningen efterkommer opfordringen. Denne
lovprisning er måske ikke fuldkommen her i tiden, men alligevel er den efter
Guds hjerte. Når vi når frem til den nye jord, hvor skabningen er løst fra
faldet, da skal det blive en fuldkommen tilbedelse af Gud fra alle de troende,
der er nået frelst hjem, der så tager den genoprettede skabning med i
tilbedelsen.
Han alene, den treenige Gud, værdig
at få ære og pris i evighed. For han alene har givet os frelsen uden vor
medvirken. Vi får lov at lovsynge ham allerede her i en ind imellem noget
blandet lovsang, men vi får også lov til at lovsynge ham i evighed i en
ublandet, ren lovsang, når der ikke er synd og sorg mere. Amen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Kommentar velkommen